ماده 1):

نام : اتحادیه صنف ………………. شهرستان……….

ماده 2):

موضوع: به استناد ماده 21 قانون نظام صنفي و آيين‌نامه‌هاي مربوط به منظور حفظ و حمايت از حقوق صنفي و انجام وظايف مقرر در قانون و آيين‌نامه‌هاي مزبور و نيز ايجاد و تحكيم اصول همكاري بين افراد صنف و بهبود وضع پيشه و خدمات در ارتباط با رفاه مصرف‌كنندگان، بهبود اقتصاد شهر و تسهيل روابط افراد صنفي با موسسات دولتي و خصوصي اتحاديه‌اي به نام اتحاديه‌صنف …………….شهرستان…………..تشكيل مي‌گردد.

تبصره: اتحاديه شخصیتی است حقوقی ، صنفی ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی که در اين اساسنامه به اختصار اتحاديه ناميده مي‌شود.

ماده 3)

اتحاديه تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي وابسته به آن التزام خود را به قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌دارند.

ماده 4)

مدت فعالیت اتحاديه : از تاریخ ثبت به مدت نامحدود

ماده 5 )

مرکز اصلي اتحاديه به نشانی : استان …….شهرستان ………. .ميدان………… خيابان ………كوچه…………….. پلاک …………کدپستی …………. شماره تلفن…………شماره نمابر ……….. مي‌باشد.

ماده 6)

عضويت در اتحاديه براي كليه اشخاص اعم از حقيقي و يا حقوقي مطابق ماده 2 قانون نظام صنفي،الزامی بوده وکلیه اعضا مکلفند مقررات این اساسنامه و سایرمقرراتی را که در اجرای قانون نظام صنفی تصویب می گردد رعایت نمایند.

ماده7)

انتخابات‌ اتحاديه‌ها در دور اول‌ با حضور حداقل‌ يك‌ سوم‌ اعضاء و در دور دوم‌ با حضور حداقل‌ يك‌ چهارم‌ اعضاء رسميت‌ مي‌يابد. درصورت‌ برگزار نشدن ‌انتخابات‌ در دور دوم‌، تا انتخاب‌ هيأت‌ مديره‌ جديد، كميسيون‌ نظارت‌ اداره بازرگانی شهرستان ذیربط مكلف‌ است‌ با تشكيل‌ هيأت‌ سرپرستي‌ از بين‌ اعضاي‌ همان‌ صنف‌، كه‌ توسط‌ مجمع‌ امور صنفي‌ معرفي ‌مي‌گردند، افراد واجد شروط‌ قانوني‌ را براي‌ اداره‌ امور اتحاديه‌ به‌ طور موقت‌ منصوب‌ كند.

ماده8)

هيأت‌ مديره‌ اتحاديه‌ از ميان‌ خود يك‌ نفر را به‌ عنوان‌ رئيس‌، يك‌ نفر را به‌عنوان‌ نايب‌ رئيس‌، يك‌ نفر را به‌ عنوان‌ خزانه‌دار، يك‌ نفر را به‌ عنوان‌ عضو و بازرس‌، و يك‌ نفر را به‌عنوان‌ عضو و دبير انتخاب‌ مي‌كند.
تبصره‌ 1: در اتحاديه‌هائي‌ كه‌ تعداد اعضاي‌ هيأت‌ مديره‌ آن‌ هفت‌ نفر است‌، دو نفر نايب‌ رئيس‌ و دو نفر عضو و بازرس‌ خواهند بود.

تبصره‌ 2: انتخاب‌ مجدد اين‌ اعضای مذکور در ادوار بعدی بلامانع‌ خواهد بود.

ماده 9 )

رييس هيات‌مديره علاوه بر دعوت از اعضا، اداره جلسات و ابلاغ مصوبات، به عنوان نماينده اتحاديه در مجمع امور صنفي شهرستان نيز شناخته مي‌شود. رييس هيات‌مديره بالاترين مقام اجرايي اتحاديه محسوب مي‌گردد. در غياب رييس، نايب‌رييس وظايف و اختيارات وي را برعهده مي‌گيرد.

ماده10)

جلسات هيات‌مديره به طور عادي هر هفته يكبار، در روز معين در محل اتحاديه تشكيل مي‌گردد و هرگاه روز مذكور مصادف با تعطيل شود روز بعد از تعطيل، جلسه هيات‌مديره تشكيل خواهد شد.

ماده 11)

تشكيل جلسه فوق‌العاده با دعوت کتبی رييس و در غياب وي با دعوت کتبی نايب‌رييس بلامانع است. تشخيص ضرورت تشكيل جلسه فوق‌العاده منوط به پيشنهاد حداقل سه نفر از اعضاي هيات‌مديره اتحاديه‌هاي داراي هيات‌مديره پنج نفره و چهار نفر از اعضاي هيات‌مديره در اتحاديه‌هاي داراي هفت‌نفر هيات‌مديره خواهد بود.

ماده 12)

جلسات هيات‌ مديره را رييس و در غياب وي نايب‌رييس اداره خواهد نمود و تنظيم صورتجلسات و ثبت تصميمات هيات‌مديره به‌عهده دبیر مي باشد و در غياب وي، رييس جلسه يكي از اعضاي هيات‌مديره را براي انجام اين وظيفه انتخاب مي‌نمايد.

ماده 13)

جلسات عادي هيات‌مديره با حضور حداقل نصف به اضافه يك اعضا رسميت دارد و مصوبات آن با اكثريت نسبي حاضران در جلسه و در صورت تساوي آرا، راي طرفي كه رييس جلسه در آن است معتبر خواهد بود.

ماده 14)

در مواردي كه هريك از اعضاي هيات‌مديره بدون عذر موجه سه جلسه متوالي و يا پنج جلسه متناوب، ظرف مدت شش ماه از حضور در جلسات عادي يا فوق‌العاده خودداري نمايد مراتب بايد از طرف هيات‌مديره به مجمع امور صنفي ذيربط اعلام شود، هیات رئیسه مجمع امورصنفی مذكور مكلف‌است طي مدت يك ماه به موضوع رسيدگي نمايد و درصورت احراز غير موجه بودن غيبت، موضوع را به كميسيون نظارت شهرستان مربوطه اعلام نمايد.

ماده 15)

درصورتي كه پس از رسميت‌يافتن جلسه هريك از اعضای حاضر در جلسه بدون اجازه اکثریت اعضاء جلسه را ترك نماید و با خروج خود جلسه را از اكثريت بيندازد، در حكم غايب بدون عذر موجه محسوب‌شده و مطابق با ماده فوق با وي رفتار خواهد شد.

تبصره: اعضاي هيات‌مديره براي عدم حضور خود در هريك از جلسات هيات‌مديره بايد از اکثریت اعضای جلسه اجازه بگيرد و موضوع توسط رييس جلسه به اطلاع اعضا رسيده و درصورتجلسه ثبت گردد.

ماده 16)

درصورتي كه بر اثر استعفا، عزل، فوت، بيماري، حجر يا محروميت از حقوق اجتماعي عضو يا اعضايي از هيات‌مديره، با وجود جايگزيني اعضاي علي‌البدل، آن هيات از نصاب مقرر در ماده 22 قانون نظام صنفي خارج شود، كميسيون نظارت مكلف‌است ظرف شش ماه نسبت به برگزاري انتخابات براي تعيين اعضاي جايگزين اقدام كند. تا انجام انتخابات، افرادي از اعضاي همان صنف كه واجد شروط قانوني براي اداره امور اتحاديه باشند، توسط مجمع امور صنفي معرفي مي‌گردند تا پس از تصويب كميسيون نظارت، به عنوان اعضاي جايگزين به عضويت اصلي يا علي‌البدل هيات‌مديره منصوب شوند. اگر كمتر از دو سال از مدت ماموريت هيات‌مديره مانده باشد، مدت ماموريت اعضاي جايگزين تا پايان مدت ماموريت هيات‌مديره ادامه خواهد يافت.

تبصره : مجمع امور صنفی مکلف است ظرف مدت 10 روز کاری نسبت به معرفی فرد یا افراد جایگزین به کمیسیون نظارت ذیربط اقدام ، در غیر اینصورت کمیسیون نظارت ذیربط نسبت به معرفی فرد یا افراد جایگزین راسا اقدام می نماید.

ماده 17)

مسئولیت جلسات هيات‌مديره با رييس جلسه است و هريك از اعضا كه برخلاف مقررات رفتار كنند، مراتب از طرف رييس جلسه به او اخطارداده مي‌شود و در صورت تكرار به دستور رييس از جلسه اخراج شده و موضوع در صورتجلسه درج خواهد گرديد.در صورت تکرار ، موضوع جهت اجرای بند و ماده 55 قانون نظام صنفی از طریق مجمع امورصنفی اقدام می گردد.

تبصره: درهريك از جلسات هيات‌مديره حداكثر سه نفر مي‌توانند هريك به مدت ده دقيقه قبل از دستور صحبت نمايند. براي رعايت نوبت ،اعضا موظفند درخواست خود را به صورت كتبي به رئیس جلسه هيات‌مديره تحويل نمايد. افراد براساس تقدم ارايه درخواست ، صحبت خواهند كرد.

ماده 18)

وظايف و اختيارات هيات‌مديره به شرح زير است:

1- ارايه پيشنهاد براي تهيه، تنظيم يا تغيير ضوابط صدور پروانه‌كسب و انواع پروانه‌هاي لازم براي مشاغل، به مجمع امور صنفي .

2- اجراي مصوبات و بخشنامه‌هاي هيات عالي نظارت و كميسيون نظارت كه در چارچوب قانون نظام صنفي به اتحاديه‌ها ابلاغ مي‌گردد .

3- ارايه پيشنهاد درباره امور اصناف به مجمع امور صنفي .

4- صدور پروانه‌كسب با دريافت تقاضا و مدارك متقاضيان و رعايت قوانين و مقررات مربوطه .

5- ابطال پروانه‌كسب و تعطيل محل كسب طبق مقررات قانون نظام صنفي و اعلام آن به كميسيون نظارت و جلوگيري از ادامه فعاليت واحدهاي صنفي كه بدون پروانه كسب داير مي‌شوند يا پروانه آنها به عللي باطل مي‌گردد .

6- تنظيم بودجه سال بعد و تسليم آن تا آخر دي‌ماه هرسال به مجمع امور صنفي جهت رسيدگي و تصويب

7- تنظيم ترازنامه سالانه و تسليم آن تا پايان خردادماه هرسال به مجمع امور صنفي براي رسيدگي و تصويب

8- ايجاد تسهيلات لازم براي آموزشهاي مورد نياز افراد صنفي به طور مستقل يا با كمك سازمانهاي دولتي يا غير دولتي

9- تشكيل كميسيون‌هاي رسيدگي به شكايات، حل اختلاف، بازرسي واحدهاي صنفي، فني و آموزشي و كميسيون‌هاي ديگر مصوب هيات عالي نظارت

10- وصول ماليات، عوارض و هزينه خدمات به نمايندگي از طرف وزارتخانه‌ها، شهرداريها و سازمانهاي وابسته به دولت طبق مقررات مربوط

11- هماهنگي با شهرداري و شوراي شهر به منظور ايجاد شهركهاي صنفي و تمركز تدريجي كالاها و معاملات عمده‌فروشي در ميادين و مراكز معين شهري متناسب با احتياجات شهر طبق مقررات و ضوابطي كه به تصويب كميسيون نظارت برسد.

12- ارايه پيشنهاد به منظور تعيين نرخ كالا و خدمات، حدود صنفي، تعداد واحدهاي صنفي مورد نياز در هر سال جهت صدور پروانه‌كسب به مجمع امور صنفي جهت رسيدگي و تصويب كميسيون نظارت

13- بررسي و تهيه فهرست انواع كالاهاي مورد عرضه رسته‌هاي تحت پوشش اتحاديه

14- مراقبت در اجراي تصميمات مجمع امور صنفي و كميسيون نظارت درباره ساعات كار و تعطيلات واحدهاي صنفي

15-مراقبت در حسن اجراي وظايف قانوني كه به عهده اتحاديه محول شده و مي‌شود

16- ساير مواردي كه در قانون نظام صنفي وآئین نامه های مصوب پيش‌بيني‌شده‌است.

ماده 19)

هيات‌مديره اتحادیه مكلف‌است فقط یک حساب جاري و یک حساب سپرده در يكي از بانك‌های مجاز محل فعالیت، به نام اتحاديه افتتاح و كليه وجوه دريافتي مربوط به اتحاديه در حساب مزبور واريز و تمام پرداخت‌ها را نيز از این حساب با صدور چك انجام دهد.

ماده 20)

کلیه چك‌ها ، اسنادتعهدآور ، اوراق بهاداربانکی ، تعهدات مالي و حقوقي با امضاي ثابت خزانه‌دار و امضاي رييس، در غیاب رئیس با امضای نایب رئیس بهمراه مهر امور مالی اتحاديه معتبر خواهد بود.نامه‌هاي اداري و استخدامي و اسناد غير مالي اتحاديه با امضاي رييس و در غياب وی با امضاي نايب‌رييس و مهر اتحاديه انجام مي‌گردد

تبصره: کلیه اسناد مالی ، اوراق بهادار ، مهرهاي اتحاديه ودیگر مستندات باید در محل اتحاديه نگهداري و استفاده شود و خروج آنها از اتحاديه ممنوع می باشد.

ماده 21)

با پایان مدت اعتبار قانونی اعتبار نامه هر یک از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه،صدور هرگونه اسناد تعهد آور از سوی این اعضاء ممنوع خواهد بود.

ماده 22 )

حساب درآمد و هزينه‌هاي اتحاديه در دفاتر قانوني ، ثبت و شرح و بيلان آن حداکثر قبل از پايان خرداد ‌ماه سال بعدجهت بررسي ورسیدگی به مجمع امور صنفي ذيربط ارايه می گردد.

ماده 23)

سال مالی اتحادیه از اول فروردین ماه هر سال شروع وتا آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس اتحادیه می باشد.

ماده 24)

به استناد تبصره 2 ماده 31 قانون نظام صنفی اتحادیه مكلف‌است هر سه ماه يكبار نسبت به محاسبه و واریز 20% از وجوه دریافتی ناخالص بعنوان سهم مجمع که براساس آيين‌نامه اجرايي ماده 31 قانون نظام صنفي پيش‌بيني گرديده‌است به حساب مجمع امور صنفي ذيربط اقدام نمايد.

تبصره: در صورت عدم محاسبه و پرداخت20% سهم مجمع در مهلت قانونی ، هیئت مدیره مجاز به برداشت حق الزحمه هیئت مدیره نمی باشد.

ماده 25)

مسؤليت اعضاي هيات‌مديره نسبت به اموال متعلق به اتحاديه اعم از منقول، غير منقول، مهر، اسناد، تعهدات و وجوه، به منزله امین محسوب می گردد.

ماده 26)

هر نوع تغییر در اتحادیه منوط به تصویب هیئت مدیره اتحادیه و کسب مجوز کتبی از مجمع امورصنفی تولیدی و خدمات فنی/توزیعی و خدماتی/مشترک می باشد،که نتایج آن جهت اقدامات ثبتی به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردیده و تصویر آگهی روزنامه رسمی به وزارت صنعت ، معدن و تجارت(مرکز امور اصناف وبازرگانان و دبیرخانه هیات عالی نظارت)، شورای اصناف کشور،سازمانهای ذیربط ،مجمع امورصنفی ذیربط واعضای اتحادیه به نحو مقتضی اعلام میگردد.

ماده 27)

ادغام ، تفکیک و انحلال اتحادیه به استناد مفاد و مقررات قانون نظام صنفی و قانون تجارت با رعایت ماده 26 اساسنامه امکان پذیر می باشد.

ماده 28)

نشان سربرگ و مهر اتحادیه طبق مصوبه کمیسیون هیات عالی نظارت مشخص و انجام میگردد.

ماده 29)

ساير موارد پيش‌بيني‌نشده در اين اساسنامه مطابق قانون نظام صنفي و آيين‌نامه‌هاي مربوط خواهد بود.هرگونه تغییردرمتن اساسنامه براساس قانون نظام صنفی وآئین نامه های مربوط که از طریق دبیرخانه هیات عالی نظارت تصویب و اعلام خواهد گردید قابل انجام می باشد .

ماده 30)

اين اساسنامه در 30 ماده و 8 تبصره و 16 بند تنظیم ودرجلسه مورخ به تصویب اداره/سازمان صنعت،معدن و تجارت شهرستان رسید و ذیل تمام صفحات آن توسط اعضای هیئت مدیره اتحادیه امضاء شد.

صورتجلسه مجمع عمومی برگزاری انتخابات اعضاء هیئت مدیره

اتحادیه شهرستان………………………

در تاریخ ………… ساعت ……………. جلسه مجمع عمومی برگزاری انتخابات اعضای هیئت مدیره اتحاديه مذکور با حضور کلیه اعضاء درمحل اتحادیه تشکیل و تصمیمات ذیل به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.

1- اساسنامه اتحاديه مشتمل بر 30 ماده 8 تبصره و 16 بندتنظیم که به تصویب کلیه اعضاء اتحادیه رسید.

2- تقاضا نامه اتحادیه بامضاء کلیه اعضاء رسید.

3- جهت انتخاب اعضاء هیئت مدیره و دارندگان حق امضاء اخذ رای بعمل آمد و در نتیجه :

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

که بعنوان اعضای هیئت مدیره برای مدت …… انتخاب شدند.

همچنین امضاء کلیه اوراق بهادار و تعهد آور اتحاديه از قبیل چک ، سفته ، بروات ، قراردادها ، عقود اسلامی با امضاء ثابت خزانه دار و رئیس در غیاب رئیس نایب رئیس همراه با مهر امور مالی اتحاديه معتبر می باشد.

4- هر یک از اعضاء هیئت مدیره با امضاء ذیل این صورتجلسه قبول سمت نمودند.

5- به …………………………………….. احدی از اعضاء هیئت مدیره و کالت و اختیار تام داده شده تا با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداختن حق الثبت و آگهی های مربوطه ذیل دفاترمربوط به این اتحادیه را در اداره ثبت شرکت ها امضاء نماید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیفیت
Author Rating
51star1star1star1star1star