ماده 1)

نام : مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی شهرستان…………..

ماده2)

موضوع : به استناد ماده 32 و37 قانون نظام صنفی و آئین نامه های مربوط ، مجمعی از نمایندگان منتخب اعضای هیئت مدیره اتحادیه های صنفی هر شهرستان ، به منظور تحقق اهداف و انجام وظایف و مسؤلیتهای مقرر در قانون و دستورات نظام صنفی به نام مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی شهرستان ……….. تشکیل می گردد.

تبصره:مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی شهرستان ……….. شخصیتی است حقوقی ، صنفی ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی ، که در این اساسنامه به اختصار مجمع نامیده می شود.

ماده3)

مجمع تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای وابسته به آن التزام خود را به قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند.

ماده4)

مدت فعالیت مجمع: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود .

ماده5)

مرکز اصلی مجمع به نشانی : استان ………………………….. شهرستان…………… خیابان…………… میدان…………… خیابان…………… کوچه ………… پلاک…………… طبقه……………کدپستی(10رقمی) ……………شماره تلفن …………… شماره نمابر…………. می باشد.

ماده6)

هیئت رئیسه مجمع مرکب از 3 نفر مشتمل بر یک نفر رئیس ،یک نفر نائب رئیس و یک نفر عضو و دبیر می باشد.که مطابق آئین نامه اجرایی انتخابات هیئت رئیسه مجامع امور صنفی ، موضوع ماده 36 قانون نظام صنفی انتخاب می شوند.

ماده7)

سمت و مدت انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجمع بر اساس ماده 33 و 35 قانون نظام صنفی در اولین جلسه هر دوره،برای مدت دوسال انتخاب می شوندو پس از صورتجلسه مجمع عمومی(صورتجلسه انتخابات و پروانه فعالیت)جهت درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ، به اداره ثبت شرکتها اعلام می گردد.

تبصره : انتخاب مجدد اعضای مذکور در ادوار بعدی بلا مانع است.

ماده8)

جلسات مجمع با حضور حداقل دو سوم اعضا ء تشکیل می شود و رسمیت میابد و تصمیمات متخذه با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضران در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصره‌:مدت‌ مأموريت‌ نماينده‌ هر اتحاديه‌ در مجمع‌ ذیریط تا پايان ‌مدت‌ مأموريت‌ او در هيأت‌مديره‌ اتحاديه‌ است‌. درصورت‌ فوت‌،بيماري‌، محروميت‌ از حقوق‌اجتماعي‌، استعفاء،حجر يا عزل‌ هر نماينده‌، اتحاديه‌ وفق‌ مواد(22)و(23)اين‌ قانون‌ نسبت ‌به‌ معرفي‌ نماينده‌ ديگري‌ براي‌ مدت‌ باقيمانده‌ به‌ مجمع‌ ‌ اقدام ‌مي‌كند.

ماده9)

ترتیب انتخاب هیئت رئیسه مجمع امور صنفی،وظایف و اختیارات هیئت رئیسه،طرز تشکیل جلسات و تعداد کمیسیونهای آن و سایر مقررات مربوط به اداره مجمع و حق الزحمه خدمات آنها مطابق آئین نامه ماده 36 قانون نظان صنفی خواهد بود.

ماده10)

وظایف و اختیارات مجمع بر اساس ماده 37 قانون نظام صنفی و رعایت کامل تبصره های ذیل آن میباشد:

بند1):ايجاد هماهنگي بين اتحاديه ها، نظارت بر عملکرد آنها و راهنمايي صنوف.

بند2):تنظيم وتصويب آئين نامه هاي مالي، استخدامي، اداري، آموزش و تشکيلاتي اتحاديه ها وتغييرات آنها.

بند3): اظهار نظر در مورد ضوابط خاص داخلي اتحاديه هاي تحت پوشش براي صدور پروانه کسب جهت بررسي و تصويب کميسيون نظارت.

بند4): نظارت بر حسن اجراي اقدامات اتحاديه ها در خصوص صدور پروانه کسب از جهت تطبيق با مقررات اين قانون و آئين نامه هاي آن.

بند5):تأييد، انتخابات و معرفي نمايندگان اتحاديه ها به اداره هاي امور مالياتي، هيئتهاي حل اختلاف مالياتي و ساير مراجعي که به موجب قانوني معرفي نماينده از طرف صنوف به عمل مي آيد.

بند6):اجراي مصوبات هيئت عالي نظارت و کميسيون نظارت.

بند7):نظارت بر اجراي مقررات فني، بهداشتي، ايمني، انتظامي، حفاظتي، بيمه گزاري، زيباسازي و ساير مقررات مربوط به واحدهاي صنفي که از طرف مراجع ذيربط وضع مي شود. همچنين همکاري با مأموران انتظامي در اجراي مقررات.

تبصره : چنانچه افراد صنفي در انجام دادن ضوابط انتظامي که در موارد خاص تعيين و از طريق مجمع ابلاغ مي گردد؛ و نيز در اجراي مقررات بهداشتي، ايمني يا زيباسازي با مخالفت مالک ملک مواجه شوند، مي توانند با جلب موافقت مجمع و با هزينه خود اقدام مقتضي را به عمل آورند.

بند8):رسيدگي به اعتراض افراد صنفي نسبت به تصميمات اتحاديه ها.

بند9):انتخاب و معرفي يک نفر نماينده از بين اعضاء هيئت رئيسه به کميسيون نظارت براي نظارت بر حسن اجراي انتخابات هيئت مديره اتحاديه ها.

بند10):پيشنهاد تشکيل اتحاديه جديد يا ادغام اتحاديه ها يا تقسيم يک اتحاديه به دو يا چند اتحاديه براي اتخاذ تصميم به کميسيون نظارت.

بند11): تعيين نوع و نرخ کالاها و خدماتي که افراد هر صنف مي توانند براي فروش، عرضه يا ارائه کنند و پيشنهاد آن براي اتخاذ تصميم به کميسيون نظارت و اعلام مصوبه کميسيون به اتحاديه ها براي ابلاغ به افراد صنفي با هدف جلوگيري از تداخل صنفي.

بند12):جمع آوري اطلاعات و آمار لازم با وسائل مقتضي براي تعيين حدود و تعداد واحدهاي صنفي متناسب با جمعيت و نيازها و ارائه آن به کميسيون نظارت جهت تصميم گيري.

بند12): تنظيم ساعات کار و ايام تعطيل واحدهاي صنفي با توجه به طبيعت ونوع کار آنان و ارائه برنامه براي اتخاذ تصميم به وسيله کميسيون نظارت.

بند13):همکاري و معاضدت با ساير مجامع امور صنفي و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و اتاق تعاون. بند14): تصويب بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي اتحاديه ها پس از رسيدگي به آنها و نظارت بر عمليات مالي اتحاديه ها

بند15):درجه بندي واحدهاي صنفي، در موارد لزوم، طبق ضوابط و مقرراتي که توسط وزارت صنعت ، معدن وتجارت و با کسب نظر نيروي انتظامي و اتحاديه هاي ذيربط تهيه مي شود و به تصويب کميسيون نظارت مي رسد.

بند16): اجراي برنامه هاي علمی، آموزشی و پژوهشي مورد نياز براي ارتقاء سطح آگاهي هاي هيئت مديره اتحاديه ها با همکاري دستگاههاي دولتي ذيربط در چارچوب مقررات.

بند17):تنظيم ترازنامه و صورتهاي مالي سالانه و تسليم آن ظرف دو ماه بعد از پايان هر سال مالي به کميسيون نظارت براي رسيدگي و تصويب.

تبصره: کميسيون نظرات مکلف است ترازنامه و صورتهاي مالي را ظرف يک ماه رسيدگي کند و نتيجه را به مجمع اعلام دارد. تائيد ترازنامه به منزله مفاصاحساب دوره عملکرد مجمع خواهد بود.

بند18):تنظيم بودجه سال بعد و تسليم آن تا اول بهمن ماه هر سال به کميسيون نظارت براي تصويب و نظارت بر اجراي آن.

بند19):ساير مواردي که در اين قانون پيش بيني شده است.

تبصره 1: اداره امور مجمع و همچنين پيگيري و اجراي مصوبات اجلاس مجمع و نيز مسئووليت پيگيري و اجراي بندهاي (1)، (4)، (5)، (7(، (8)، (9)، (12)، (14)، (16) و (17)، اين ماده، به هيئت رئيسه مجمع واگذار مي گردد.

تبصره 2: مجمع با وزارت آموزش و پرورش در مورد آموزش مهارتهاي شاخه کار دانش همکاري لازم را به عمل خواهد آورد.

تبصره 3:مجمع مجاز است براي تشکيل بانک اصناف، مؤسسه اعتباري، صندوق قرض الحسنه، شرکت تعاوني اعتبار و ديگر مؤسسات پولي، بانکي، مالي و اعتباري، طبق قوانين و مقررات جاري کشور اقدام کند.

ماده11)

مجمع دارای کمیسونی بنام کمیسیون بازرسی است که وظایف آن بر اساس ماده 39 قانون نظام صنفی و تبصره ذیل آن می باشد:

وظايف کميسيون بازرسي مجامع به قرار زير است:

بند1) بازرسي امور مربوط به اتحاديه ها به منظور حصول اطمينان از رعايت ضوابط و مقررات صنفي و تنظيم گزارشهاي لازم.

تبصره 1: کميسيون موظف است نتيجه بررسي و گزارشهاي خود را از طريق هيئت رئيسه مجمع جهت بررسي کميسيون نظارت تسليم دارد.

بند2) بازرسي و رسيدگي به شکايات و اعتراضاتي که به مجمع مي رسد و ارائه گزارش لازم به مجمع.

تبصره 2: اعضای کمیسیون ازبین روسای اتحادیه که با اکثریت آرای اجلاس مجمع انتخاب و از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس ، نائب رئیس ودبیرکمیسیون انتخاب می شوند .

ماده12)

مجمع دارای واحدی بنام بازرسی و نظارت اصناف است . وظایف و اختیارات این واحد بر اساس موضوع آئین نامه اجرایی ماده 45 قانون نظام صنفی می باشد،

تبصره : انتخاب مدیر واحد بازرسی ونظارت اصناف کشور از اعضای هیأت رئیسه مجمع یا اتحادیه های صنفی ممنوع می باشد .

ماده13)

اعضای هیئت رئیسه مجمع نسبت به اموال و دارائیها متعلق به مجمع اعم از منقول و غیر منقول ، مهر،اسناد،حقوق و تعهدات و وجوه نقد و غیر نقد امین می باشند.

ماده 14)

مجمع مکلف است یک حساب جاری ویک حساب سپرده در یکی از بانکهای مجاز محل فعالیت خود افتتاح و کلیه وجوه دریافتی مربوط به مجمع را در حساب مذکور واریز و تمام پرداختها را نیز از این حساب با صدور چک انجام دهد.

ماده 15) کلیه چک ها ، اسنادتعهد آور و اوراق بهادار بانکی و مالی با دو امضاء از سه امضای هیئت رئیسه بهمراه مهر امور مالی مجمع معتبر خواهد بود. کلیه نامه های اداری و استخدامی مجمع با امضاء رئیس و در غیاب رئیس، نائب رئیس به همراه مهر مجمع امکان پذیر می باشد.

تبصره: کلیه اسناد مالی ، اوراق بهادار،مهر های مجمع و دیگر مستندات در محل مجمع نگهداری و استفاده می شود ، خروج آن از مجمع ممنوع می باشد.

ماده 16)

حساب درآمد و هزینه مجمع در دفاتر قانونی ثبت،یک نسخه از شرح و بیلان آن حداکثر تا قبل از پایان اردیبهشت ماه سال بعد به کمیسیون نظارت ذیربط و یک نسخه دیگر به شورای اصناف کشور ارائه میگردد.

ماده 17)

سال مالی مجمع از اول فروردین ماه هر سال شروع و آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد ، به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس مجمع می باشد.

ماده 18)

با پایان مدت اعتبار قانونی اعتبارنامه هر یک از اعضاء هیئت رئیسه مجمع صدور هرگونه اسناد تعهد آور از سوی این اعضاء ممنوع خواهد بود.

ماده 19 )

به استناد ماده 2 آئین نامه اجرائی ماده 47 قانون نظام صنفی مجمع مکلف است هر سه ماه یکبار نسبت به محاسبه و واریز 3% از وجوه ناخالص دریافتی بعنوان سهم شورا به حساب شورای اصناف کشور اقدام نماید.

تبصره:در صورت عدم محاسبه و پرداخت 3% سهم شورا در مهلت قانونی هیئت رئیسه مجمع مجاز به برداشت حق الزحمه هیئت رئیسه نمی باشد.

ماده20)

هرگونه تغییر ، ادغام ، تفکیک و انحلال مجمع به استناد مفاد و مقررات مواد 32 و 93 قانون نظام صنفی و قانون تجارت با مجوز کتبی از سازمان/اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان …………….امکان پذیر می باشد.

ماده 21)

نشان سربرگ و مهر مجمع مطابق مصوبه کمیسیون هیات عالی نظارت مشخص و انجام میگردد.

ماده 22)

سایر موارد پیش بینی نشده در این اساسنامه مطابق با قانون نظام صنفی و آئین نامه های مصوب خواهدبود.

ماده23)

این اساسنامه در 23 ماده ،12 تبصره و21 بند تنظیم و در جلسه مورخه ……..به تصویب سازمان/اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان ………. رسید،ذیل تمام صفحات آن توسط اعضاء هیئت رئیسه مجمع امضاء شد.

صورتجلسه مجمع عمومی برگزاری انتخابات اعضاء هیئت رئیسه

مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی شهرستان ……………….

در تاریخ ………… ساعت ……………. جلسه مجمع عمومی برگزاری انتخابات اعضاء هیئت رئیسه مجمع امورصنفی تولیدی و خدمات فنی شهرستان ………………. با حضور کلیه اعضاء در محل مجمع تشکیل و تصمیمات ذیل به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.

1- اساسنامه مجمع مشتمل بر 23 ماده ،12تبصره و 21 بند تنظیم و به تصویب کلیه اعضاء مجمع رسید.

2- تقاضا نامه مجمع بامضاء کلیه اعضاء رسید.

3- جهت انتخاب اعضاء هیئت رئیسه و دارندگان حق امضاء اخذ رای بعمل آمد و در نتیجه :

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

آقای /خانم ……………………….کدملی…………………………… به سمت …………………………………….

که بعنوان اعضای هیئت رئیسه برای مدت …… انتخاب شدند.

همچنین امضاء کلیه اوراق بهادار و تعهد آور مجمع از قبیل چک ، سفته ، بروات ، قراردادها ، عقود اسلامی با امضاء متغیر دو نفراز اعضاء هیئت رئیسه همراه با مهر امور مالی مجمع معتبر می باشد.

4- هر یک از اعضاء هیئت رئیسه با امضاء ذیل این صورتجلسه قبول سمت نمودند.

5- به …………………………………….. احدی از اعضاء هیئت رئیسه و کالت و اختیار تام داده شده تا با مراجعه به اداره ثبت شرکتها و پرداختن حق الثبت و آگهی های مربوط ذیل دفاترمربوط به این مجمع را در اداره ثبت شرکتها امضاء نماید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیفیت
Author Rating
51star1star1star1star1star