مزایایی اخذ کارت بازرگانی : وقتی یک تجارت به اندازه کافی بزرگ شد، دیگر از یک شعبه، یک شهر و یک نمایندگی سودآوری نخواهد داشت، اینجاست که تاجر به فکر سودآوری بیشتری می افتد، یعنی تجارت بین الملل که نیازمند اخذ کارت بازرگانی است.

اخذ این کارت پروسه اداری خاص خود را دارد و مثل هر کدام از آنها شرایط و ضوابطی دارد که از سوی دولت اعلام شده است و متقاضی موظف است حتی بعد از اخذ کارت هم به آن متعهد باشد. با اخذ کارت بازرگانی نه تنها مجوز صادرات و واردات پیدا می کنید، بلکه مزایای قانونی دیگری هم له دنبال آن خواهد بود

اخذ کارت بازرگانی چه ضرورتی دارد؟

اگر برای گسترش کسب و کارتان نیاز به فعالیت در حوزه واردات و صادرات دارید، باید برای اخذ مجوزی با عنوان کارت بازرگانی‌ اقدام کنید که از سوی اتاق بازرگانی صادر می ‌شود. این کارت مجوزی است که برای تجارت خارجی و بین المللی به شما اجازه می دهد. در صورتی که بدون آن عملی از شما سر بزند، خلاف قانون تجارت است و پیگرد قانونی برای شما خواهد داشت.

هزینه اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی برای عضویت در اتاق بازرگانی، صادرات و واردات کالا و محصولات، ثبت برند لاتین یا استفاده از سایر مزایای آن ضروری است. از طرفی مانند اخذ هر مجوز اداری دیگری، هزینه هایی را برای متقاضی به همراه دارد، اما چقدر؟!

در پاسخ به سوال باید بگوییم که هزینه اخذ این کارت، یک هزینه ثابت و مشخص نیست و بسته به چگونگی انجام مراحل، آماده سازی مدارک و … متفاوت است. علاوه بر آن اگر انجام کار را به دست وکلا و مشاوران موسسه های حقوقی بسپارید، حق الوکاله یا حق مشورت آنها نیز باید جداگانه پرداخت شود. اما فایده این کار این است که شما تنها یکبار هزینه می کنید و خیالتان از بابت نتیجه راحت خواهد بود.

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی مثل هر مجوز دیگری، شرایط و ضوابطی دارد که متقاضی قبل از اقدام باید مطمئن شود که آن شرایط شامل حال او می شود یا خیر!؟ بعد از اطمینان کافی است مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و درخواست صدور آن را به اتاق بازرگانی بدهید.

مشاوران و وکلای موسسه های حقوقی هم می توانند در این مسیر به شما کمک کنند تا سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید. در ضمن بهتر است بدانید، کارتی که دریافت می کنید، بعد از صادر شدن، تنها یک سال معتبر است و در و بعد از آن تاریخ نیز اگر قصد ادامه فعالیت دارید، باید برای تمدید کارت بازرگانی اقدام کنید تا ادامه فعالیت شما غیر قانونی محسوب نشود.

مزایایی اخذ کارت بازرگانی

♦ در اتاق بازرگانی عضو می شوید؛

با اخذ کارت بازرگانی شما به صورت اتوماتیک از اعضای  اتاق بازرگانی می شوید و می‌توانید از مزایایی که این اتاق در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

♦ در نمایشگاه‌ داخلی یا خارجی می توانید شرکت کنید؛

شرکت در نمایشگاه های بین المللی این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به معرفی محصول و خدمات خود به جهانیان اقدام کنید. در واقع با شرکت در نمایشگاه‌ های تخصصی بازار فروش رونق پیدا می‌ کند که با اخذ کارت بازرگانی میسر خواهد شد.

♦ مبادله تجاری کالا در مناطق آزاد، ممنوعیتی ندارد؛

از دیگر مزایای افرادی که کارت بازرگانی مخصوص خود را دارند، این است که قادرند علاوه بر صادرات و واردات در کشورهای خارجی، در مناطق آزاد تجاری هم به واردات و صادرات مشغول باشند.

♦ ثبت سفارش و ترخیص کالا امکان پذیر خواهد شد؛

با اخذ کارت بازرگانی علاوه بر امکان ثبت سفارش خارجی، می‌توانید کالای خود را از گمرک نیز ترخیص کنید.

♦ مبادلات تجاری با افراد خارجی تسهیل می شود؛

اگر می خواهید در حوزه واردات و صادرات پیروز شوید و از رقبای خود عقب نمانید، کافی است ارتباطات خود را با شرکت ‌ها و تاجران خارجی حفظ کنید.

با این کار در واقع شانس خود را برای حضور در بازار های جهانی افزایش داده است. افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی با سایر تاجران از بزرگ ترین مزایای داشتن کارت بازرگانی به حساب می آید.

♦ ویزای تجاری برایتان صادر می شود؛

در انجام امور تجاری علاوه بر صادرات و واردات با کارت بازرگانی، امکان دریافت ویزای تجاری و گسترش مبادلات تجاری با سایر کشورها هم برای شما وجود دارد که به رونق کسب و کارتان کمک می کند.

♦ ثبت برند لاتین امکان پذیر خواهد بود؛

همان طور که در مقالات قبل اشاره کردیم، یکی از شروط ثبت برند لاتین اخذ کارت بازرگانی است که در کنار واردات و صادرات می‌توان به آن اشاره کرد. به عبارت دیگر با اخذ این کارت، برند شما و در ادامه محصولات و خدمات شما در سطح جهانی به شهرت می رسند.