رتبه بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت پیمانکاران برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره ورانمی باشد. رتبه بندی در واقع یک نوع معیار تشخیص صلاحیت است که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری برای پیمانکاران و شرکت ها اتخاذ می شود. رتبه بندی تخصصی شرکت ها توسط ثبت شرکت فردا انجام می گردد.

شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و افراد امتیازآور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اتخاذ می کنند . کار شرکت های پیمانکاری بیشتر در زمینه اجرایی و اجرای پروژه های عمرانی و قراردادهای اجرایی در زمینه ساخت و نظارت بر پیمانکار است ولی شرکت های مشاور در زمینه طراحی و نظارت ، و نظارت بر ساخت فعالیت می کنند و واسطه بین پیمانکار و کارفرما هستند . رتبه یا گرید عموماً مخصوص شرکت های فنی و مهندسی بوده بدین معنی که هرگاه سازمان دستگاه مناقصه گذار ، اعم ازدولتی یا خصوصی قصد انجام پروژه ای عمرانی یا فنی و یا مهندسی داشته باشد ، اجرای پروژه را به شرکت های دارای امتیازفنی و مهندسی تایید شده استانداری به صورت مناقصه واگذار مینماید . طبق آیین نامه ، یک سری پارامترهایی برای تعیینصلاحیت تعیین گردیده که کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی با توجه به این پارامترها و شاخص ها ، امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را تعیین می نماید . در صورتی که شرکت موفق به کسب حد نصاب امتیاز گردید و تعیین صلاحیت شد، گواهی رتبه صادر می گردد . بنابراین شرایط داشتن امتیاز فنی تایید شده سازمان ، برای شرکت های مذکور به شرح ذیل می باشد.

 مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری

برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت کپی الف ) مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل : اساسنامه ، اظهارنامه ، روزنامه رسمی ، تغییرات و تاسیس ب ) مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل : اساسنامه ، تقاضانامه ، شرکت نامه رسمی ، تاسیس و تغییرات ، روزنامه ج ) ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آن ها کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت تذکر 1 : دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشند . تذکر 2 : داشتن کد اقتصادی و کد کارگاهی برای شرکت های متقاضی الزامی است.

مدارک عمومی لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری 1 الی 4

کپی برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت الف ) مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل : اساسنامه ، اظهارنامه ، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات ب ) مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل : اساسنامه ، تقاضانامه ، شرکت نامه ، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات ج ) کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آن ها د ) کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت مهندس و یا مهندسینی که سوابق کاری ارائه می کنند باید مدارک زیر را تهیه فرمایند. آخرین صورتجلسه مربوط به تغییر سهام تصاویر کلیه پیمان های شرکت ( موافقتنامه ) اصل تاییدیه کارکرد توسط دستگاه های اجرایی تصاویر آخرین صورت وضعیت تایید شده و یا ( به تایید بالاترین مقام کارفرما ) برای کارهای نیمه تمام و مفاصا حساب بیمه برای کارهای تمام شده . تمامی مهندسینی که سابقه کار در شرکت های دولتی را داشته اند نیاز به گواهی خروج دارند. امتیازات به این ترتیب بر طبق آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران محاسبه می شود . نکته : تمامی مهندسین باید دارای حداقل 39 ماه بیمه در 48 ماه اخیر در شرکت رتبه دار مرتبط باشند ، یعنی اگر درخواست شرکت برای رتبه راه است ، سابقه مهندس باید در شرکت دارای رتبه راه بوده باشد.

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیفیت
Author Rating
51star1star1star1star1star