اخذ انواع کارت بازرگانی : اگر شما هم از بازرگانانی هستید که قصد تجارت بین المللی و صادرات – واردات دارید، از قوانین اخذ کارت بازرگانی مطلع هستید! اما آیا اقدام برای اخذ کارت بازرگانی بهتر است یا کارت عضویت بازرگانی؟ چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا با هر دو کارت امکان صادرات و واردات وجود دارد؟

کدام یک موجب رشد اقتصادی کشور می‌ شود و منافع زیادی برای اشخاص تجاری در پی دارد؟ برای اخذ آن ها باید به کدام سازمان مراجعه کنیم؟ در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ به تمام سوالات بالا، به تفاوت جامع کارت بازرگانی و کارت عضویت اشاره کنیم.

اخذ انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به دو صورت صادر می شود:

  1. اشخاص حقیقی،
  2. اشخاص حقوقی.

این دو نوع کارت چندان تفاوتی ندارند و هر دو توسط اتاق بازرگانی صادر می شود، هم چنین مزایای یکسانی برای مالک خواهند داشت، و شما باید با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب کنید، کدام یک مناسب شما است، اما نوع حقوقی برتری دارد، چرا؟ زیرا:

  • برخی موارد اتاق بازرگانی اعلام می کند که بعضی محصولات تنها مختص اخذ کارت بازرگانی حقوقی است.
  • در مجامع بین ‌المللی، کارت بازرگانی حقوقی اعتبار بیشتری دارد.
  • طبق قانون جدید تجارت، برخی از فعالیت ‌ها تنها مختص دارندگان کارت بازرگانی از نوع حقوقی است.

معرفی کارت عضویت اتاق بازرگانی

صدور کارت عضویت اتاق بازرگانی نیز از جانب اتاق بازرگانی است که اگر متقاضی شرایط لازم، از جمله پلمپ دفاتر را داشته باشد، می تواند اقدام کند.

اخذ کارت بازرگانی یا کارت عضویت؟!

کارت بازرگانی و کارت عضویت کاملاً متفاوت هستند که این تفاوت ها شامل:

♦ مجوز صادرات و واردات؛

اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین تفاوت اخذ کارت بازرگانی و کارت عضویت در مجوز انجام صادرات و واردات است، در واقع شما تنها با دریافت کارت بازرگانی قادر به انجام صادرات و وادارت هستید.

♦ مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی؛

قانون تجارت می گوید که نرخ مالیات برای مالک کارت بازرگانی حقیقی باید تصاعدی حساب شود، یعنی چیزی حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد که بر اساس درآمدشان تغییر خواهد کرد.

این در حالی است که برای شرکت ‌ها و موسساتی که کارت بازرگانی حقوقی دارند، نرخ مالیات ثابت و ۲۵ درصد می باشد.

♦ مجوز ثبت برند انگلیسی،

همان طور که می دانید یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین، اخذ کارت بازرگانی است، البته که با کارت عضویت بازرگانی هم امکان پذیر است.

اما نکته اینجاست که با کارت عضویت یک برند و با کارت بازرگانی دو تا سه برند می توانید ثبت کنید.

♦ دریافت کد اقتصادی؛

ارائه کد اقتصادی به همراه اظهارنامه مالیاتی از شرایط اخذ کارت بازرگانی است، این در حالی است که برای دریافت کارت عضویت لازم نیست.

مزایای اخذ کارت بازرگانی چیست؟

  • تجارت بین المللی و واردات – صادرات،
  • عضو شدن در اتاق بازرگانی،
  • صادر کردن گواهی مبدا یعنی سندی که برای صادرات کالا از طریق اظهارنامه گمرکی، اتاق بازرگانی صادر می‌ کند،
  • ثبت  دو تا سه برند انگلیسی،
  • امکان شرکت در مناقصات و مزایدات برای گسترش کسب و کار،
  • شرکت در نمایشگاه ‌های بین المللی جهت معرفی تجارت تان به دنیا،
  • گسترش مبادلات بین ‌المللی و امکان صدور ویزای تجاری،
  • ارتباط با بازرگانان خارج از کشور،

با کارت بازرگانی اهداف تجاری خود را ارتقاء بدهید!

با توجه به آنچه تا به اینجا گفته شد، کسانی که واجد شرایط اخذ کارت بازرگانی هستند، می توانند با آماده سازی و تهیه مدارک نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

شما می توانید در مقالات قبل شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی را مطالعه کنید. فراموش نکنید که توسعه تجارت از اهداف دائمی اشخاص بازرگان می باشد.

به همین دلیل هموراه باید به فکر ارتقاء تجارت شان باشند تا زودتر به هدف برسند. این هدف تنها با دریافت کارت بازرگانی و یا کارت عضویت برای آسان شدن امور تجاری داخلی امکان‌ پذیر می باشد.

در ضمن اگر از قوانین چندان مطلع نیستید، پیشنهاد می کنیم از موسسه های حقوقی کمک بگیرید. این موسسه ها مرجع حقوقی کسب و کارها هستند که با مشاوره شما را در انجام کارتان راهنمایی می کنند.

هم چنین با پرداخت هزینه نیز می توانید وکیلی از جانب خود برای انجام مراحل دریافت کارت انتخاب نمائید. مجدداً یادآوری می کنم که با در نظر گرفتن تفاوت کارت عضویت و کارت بازرگانی و طبق نیاز تجاری خود، نسبت به دریافت هر یک از آن ‌ها اقدام کنید.