ابطال ثبت برند : این روزها وقتی برای خرید کوچک ترین وسیله روانه بازار می شوید و حجم عظیمی از برند های مختلف را می بینید که هر کدام از آن ها قطعاً پروسه ثبت برند را به اتمام رسانده اند. برخی از آن ها از کیفیت خوبی برخوردارند و برخی گران تر از دیگر کالا ها به فروش می رسند.

از این ها گذشته، هر کدام از اسامی که برای برندها استفاده می شود، آن ها را از دیگر محصولات متمایز می کند تا مخاطبان آنها راحت تر بتوانند محصولات مورد نظرشان را شناسایی کنند. علاوه بر آن مالک برند تنها کسی است که حق استفاده انحصاری از برند را دارد تا دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

اما در مواردی گزارش شده است که شخصی مشابه برند شما، ثبت برند انجام می دهد، در چنین شرایطی می ‌توانید این مساله را پیگیری کنید، چگونه؟ با درخواست ابطال علامت تجاری انجام که در این صورت باید با شرایط ابطال علامت تجاری آشنا باشید.

منظور از ابطال ثبت برند چیست؟

ثبت برند تجاری

ثبت برند تنها برای یکسری کالای خاص نیست، بلکه اگر به طبقات ثبت برند آشنا باشید متوجه می شوید که تمام محصولات از لوازم برقی گرفته تا لوازم بهداشتی و … در این طبقه بندی هستند. البته در قوانین تجارت به جای برند از علامت و نام تجاری استفاده می کنند.

علامت تجاری؛ نشانه یا لوگویی است که محصولات و خدمات شما را از محصولات و خدمات سایر رقبا متمایز می ‌کند.

نام تجاری؛ اسم، عبارت یا اصطلاحی است که برای محصولات یا خدمات خود انتخاب می‌ کنید برای مثال asus نام برندی است که در حوزه تولید لوازم الکتریکی مثل لپ تاپ و موبایل است.

منظور از ابطال ثبت برند چیست؟

همان طور که می دانید هدف اصلی از ثبت برند این است که برند شما در اداره مالکیت معنوی به طور رسمی به ثبت برسد تا مالک آن بتواند از حمایت های دولت و قانون بهره مند شود.

بنابراین وقتی برندی به ثبت می ‌رسد، محصولات و خدمات مورد نظر از دیگر محصولا و خدمات مشابه موجود در بازار، متمایز خواهد شد.

در واقع نام و نشانی که برای خود انتخاب کرده اید، شما را منحصر به فرد می کند و به دیگران نیز اجازه نمی دهد تا نام یا علامت تجاری مشابه با شما را انتخاب کنند.

اما با این حال هستند افرادی که برای ثبت برند مشابه اقدام کنند که نوعی سوء استفاده به حساب می آید و از آنجایی که شما قبلاً پروسه قانونی را طی کرده اید، می توانید از حق طبیعی خودتان استفاده کنید و به مقامات شکایت نمائید.

با این شکایت شما درخواست ابطال علامت تجاری کپی ‌شده را می کنید.

 ابطال ثبت برند

ابطال برند چه شرایطی دارد؟

مهم ترین شرایط شامل:

  1. برای ابطال برند تجاری، برند باید حتماً به ثبت رسیده باشد،
  2. اگر علامتی تا سه سال، به مدت یک ماه قبل از تاریخ درخواست ابطال علامت تجاری استفاده نشود، هر ذی‌ نفعی می‌تواند لغو آن از دادگاه را تقاضا کند،
  3. هر ثبت برندی که شرایط زیر را نداشته باشد، قابلیت ابطال را دارد:
    • ثبت برند نتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را متمایز کند،
    • برندی که به ثبت رسیده است، خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد،
    • خریدار را در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ ها گمراه کند،
    • نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانه های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین المللی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون‌های بین ‌المللی هستند در نام تجاری آمده باشد، مگر با مجوز از مقامات رسمی کشوری،
    • عین یک علامت یا نام تجاری و یا حتی مشابه آن، برای همان کالاها یا خدمات مشابه که متعلق به مؤسسه دیگری در کشور شما است‌ به گونه ای که حتی قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثب شده باشد، البته به شرطی که از نظر قانون میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط باشد و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد کند.
    • دقیقاً مشابه علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.