مراحل اخذ کارت بازرگانی : وقتی تصمیم به انجام کاری می گیرید باید با اصول و فنون اولیه آن آشنا باشید، حتی برای آغاز یک کسب و کار و دنیای تجارت، دنیایی که امروزه گسترده تر از قبل شده است و صاحبان مشاغل نیز نمی خواهند از این پیشرفت عقب بمانند. یکی از راه های گسترش مشاغل، اقدام برای تجارت بین الملل یا صادرات و واردات است. این کار نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارد. اخذ این کارت مثل هر مجوز دیگری قوانین خود را دارد که بهتر است قبل از هر اقدامی با اصطلاحات پرکاربرد آن آشنا شوید تا بتوانبد قوانین را نیز اجرا کنید.

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی یعنی اخذ مجوزی که به دارنده آن، اجازه انجام مبادرات بین‌ المللی در قالب واردات و صادرات را می ‌دهد. این کارت از سوی اتاق بازرگانی صادر می‌شود و هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

این نکته را هم بدانید که اخذ کارت بازرگانی تنها برای تجارت بین‌المللی نیست، بلکه امور مربوط به این حوزه را سرعت می بخشد. بنابراین دارنده کارت می‌تواند روابط خود را با تارجان خارجی، با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی افزایش دهد.

اصطلاحات که برای اخذ کارت بازرگانی باید بدانید

اخذ کارت بازرگانی

سامانه هوشمند کارت بازرگانی

بعد از ثبت درخواست اولیه در سامانه هوشمند کارت بازرگانی برای دریافت این کارت، نیاز به مراجعه حضوری هم دارید. برای مراجعه حضوری، اتاق بازرگانی در هر استان مکانی را اعلام کرده است تا افراد در همان استان خود بتوانند برای اخذ کارت اقدام کنند.

فقط کافی است بدانید که چگونگی کار با سامانه هوشمند، نیاز به اطلاعات و تجربه کافی دارد و هر گونه اشتباه یا تعلل در انجام مراحل نتایج خوبی به همراه ندارد، از طرفی زمان شما نیز تلف خواهد شد.

تمدید کارت بازرگانی

یکی از مراحل اخذ کارت بازرگانی مثل هر مجوز دیگری یک مدت زمان خاصی اعتبار دارد که بعد از اتمام اگر مالک قصد ادامه فعالیت دارد، باید با در دست داشتن مدارک برای تمدید اقدام کند.

فرم الف برای گردش حساب بانکی

فرم الف یا همان گردش حساب بانکی اصطلاحی است که در جریان اخذ کارت می شنوید. این فرم حاوی اطلاعات حساب جاری متقاضی و تعداد چک‌های برگشتی شخص است.

فرم منشور برای تعهدنامه عضویت

فرمی است که متقاضی دریافت کارت باید تعهدنامه مقرر در قانون را تهیه و تکمیل کند.

گواهی عدم سو پیشینه

ارائه گواهی عدم سو پیشینه همانطور که برای ثبت برند ، شرکت و اخذ سایر مجوزها نیاز است، برای اخذ کارت بازرگانی نیز حیاطی است. این گواهی از آن جهت صادر می شود تا نشان دهد فرد سابقه کیفری ندارد و نمی تواند اخلالی در نظم و قوانین کشور به وجود آورد.

اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی مرجعی است که کارت بازرگانی از آنجا صادر می شود، به عبارت دیگر مرجع صادرکننده یعنی اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است. این نهادها در شهرهای مختلف ایران شعبه دارند، اما برای اقدام اولیه جهت اخذ کارت بازرگانی نیاز به مراجعه حضوری نیست و می توانید از طریق سامانه آنها اقدام کنید.

ابطال / تعلیق کارت بازرگانی

ابطال و تعلیق کارت هر دو نشان دهنده اتمام زمان استفاده از کارت است که دلایل مختلفی دارد. اگر اتمام فعالیت تجاری به صورت ارادی و با تصمیم تاجر باشد یا در اثر عوامل مختلف اقتصادی، به گونه ای که تاجر یا شرکت تجاری، دیگر قصد فعالیت نداشته باشد، می‌تواند قبل از اتمام مدت کارت بازرگانی، برای ابطال آن اقدام کند.

تفاوت تعلیق کارت بازرگانی با ابطال آن، در این است که با تعلیق، تنها به شرط رعایت ضوابط خاصی امکان استفاده مجدد وجود دارد.

گمرکی و مالیات

استعلام بدهی گمرگی و بدهی مالیاتی‌ از جمله اصطلاحات پرکاربرد هستند. به این صورت که اگر کسی قصد دریافت این کارت را دارد، باید اگر بدهی ای دارد، پرداخت کند تا بتواند درخواست اخذ کارت را بدهد.

اظهارنامه ثبت

در اولین مرحله از اخذ کارت بازرگانی، متقاضی باید اظهارنامه‌ ای را با عنوان اظهارنامه ثبت در دفاتر تجاری تنظیم کند. این اظهارنامه حاوی مشخصات متقاضی دریافت کارت و نوع تجارتی است که به آن مشغول است.

کد کارگاهی

کارفرکایان مکلفند بعد از تاسیس شرکت، ظرف مدت زمان ۱۵ روز، با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی، کارمندان خود را بیمه نمایند و کد کارگاه دریافت کنند. اطلاعاتی مانند کد کارگاه، شعبه بیمه کننده، از مواردی‌‌ست که برای اخذ کارت بازرگانی لازم است.