بسمه تعالي

اساسنامه شرکت شهرک صنعتی

وزارت صنايع

هيئت وزيران در جلسه مورخ 23/3/1363 بنابه پيشنهاد شماره 202114 مورخ 4/2/1363 وزارت صنايع و باستناد قانون تاسيس شركت شهركهاي صنعتي ايران مصوب 7/12/1362 مجلس شوراي اسلامي ، اساسنامه شركت شهركهاي صنعتي ايران را به شرح زير تصويب نمودند.

فصل اول- كليات، مدت، سرمايه

ماده1-در اجراي قانون تاسيس شركت شهركهاي صنعتي ايرانr مصوب 7/12/1362 شركت شهركهاي صنعتي ايران كه در اين اساسنامه شركت ناميده مي شود طبق مقررات اساسنامه ذيل تشكيل مي گردد.

ماده2- شركت داراي شخصيت حقوقي وr استقلال مالي بوده و بصورت بازرگاني اداره مي شود.

ماده3- مركز اصلي شركتr تهران و مدت آن نا محدود مي باشد.

ماده4- سرمايه شركت 100 ميليون ريال منقسمr به تعداد 1000 سهم 100000ريال با نام بوده و كليه سهام آن متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران مي باشد.

فصل دوم-موضوع ، هدف

ماده5- موضوع و هدف شركتr عبارتست از :

الف- برنامه ريزي، مطالعه و بررسي همه جانبه جهت احداث شهركهاي صنعتي.

ب- احداقشهركهاي صنعتي و ايجاد امكانات زيربنايي و ارائه خدمات ضروري براي متقاضيان ايجاد واحدهاي صنعتي.

پ- تاسيس شركتهاي شهرك صنعتي به منظور احداث شهركهاي صنعتي جديد با رعايت سياست هاي عمومي دولت در رابطه با توسعه صنايع در سطح كشور.

ت- انجام عمليات و خدمات لازم در كليه زمينه ها(فني، مالي، خدماتي، آموزشي و بازرگاني) براي گسترش و تامين تاسيسات زيربنائي شهركهاي صنعتي و ساير خدمات مورد نياز.

ث- مشاركت در هر نوع فعاليت كه موجب تسهيل تحقق اهداف قانون موضوع شركت گردد.

ج- ايجاد هماهنگي در احداث، اجرا و اداره امور شهركهاي صنعتي و نظارت بر آنها بمنظور استفاده مطلوب از شهركهاي مزبور.

چ- انجام كليه اموري كه ضمن هماهنگي، استفاده مطلوب از امكانات شهركهاي صنعتي را در يك روند خودگردان از جهت مالي فراهم نمايد.

فصل سوم- اركان شركت

ماده6- اركان شركت عبارتست از:

الف- مجمع عمومي

ب- هيئت مديره

پ- مدير عامل

ت- حسابرس (بازرس)

ماده7- مجمع عمومي، تشكيل مي شود از نمايندگان صاحب سهام كه عبارتند از: وزير صنايع، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير صنايع سنگين، وزير نيرو، وزير مسكن و شهرسازي، وزير كشاورزي، وزير صنايع كه سمت رياست مجمع را دارد.

ماده8- وظايف و اختيارات مجمع عمومي بشرح زير است:

الف- بررسي و تصويب پيشنهاد هيئت مديره جهت ايجاد شهركهاي صنعتي جديد و اخذ مصوبه لازم براي احداث شهرك از هيئت وزيران.

ب-بررسي و تصويب خط مشي مربوط به واگذاري زمين هاي شهركهاي صنعتي به متقاضيان ايجاد واحدهاي صنعتي.

ت- بررسي و تصويب اساسنامه نمونه شركتهاي شهرك صنعتي.

ث- بررسي و تصويب آئين نامه موضوع قانون تاسيس شركت.

ج- بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره در مورد تاسيس شركت شهرك صنعتي.

چ- بررسي و تصويب خط مشي و سياست هاي كلي پيشنهاد هيئت مديره در زمينه مالي، فني و غيره شركت.

ح- بررسي و تصويب برنامه عمليات و بودجه ساليانه شركت، تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان شركت (با توجه به گزارش حسابرس) و اتخاذ تصميم درباره سود ويژه و اندوخته هاي شركت.

خ- اتخاذ تصميم نسبت به ساير موضوعاتي كه در دستور جلسه مجمع گذاشته شده است.

د- عزل و نصب اعضاء هيئت مديره و تعيين ميزان پاداش و حق الزحمه اعضاء هيئت مديره و حسابرس(بازرس).

ذ- انتخاب حسابرس (بازرس).

ر- بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره در رابطه با افزايش يا كاهش سرمايه و تغيير مفاد اساسنامه.

ماده9- مجمع عمومي به دعوت رئيس مجمعr حداقل سالي دوبار ، يكبار تا آخر تير ماه هر سال براي رسيدگي و تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان و يكبار در سه ماهه آخر سال براي رسيدگي و تصويب بودجه سال آتي و خط مشي و ساير اموري كه در دستور جلسه قرارداد تشكيل خواهد شد علاوه بر آن هر موقع ممكن است جلسات مجمع عمومي به تصميم رئيس مجمع و يا سه تن از اعضاء مجمع و يا با درخواست هيئت مديره يا مدير عامل و يا حسابرس (بازرس) تشكيل مي گردد. هيئت مديره و حسابرس (بازرس) بدون حق راي با دعوت رئيس مجمع در جلسات مجمع عمومي شركت خواهند نمود.

ماده 10- دستور جلسه و تاريخ تشكيل مجمع عمومي بيست روز قبل از تشكيلr آن كتباً براي اعضاء مجمع عمومي ارسال مي شود. جلسات مجمع عمومي با حضور رئيس مجمع و حداقل سه عضو ديگر رسميت يافته و تصميمات مجمع با اكثريت 4 راي معتبر مي باشد.

هيئت مديره و وظايف آن

ماده11- هيئت مديره از يك نفر رئيس كه سمتr مدير عامل را نيز خواهد داشت و چهار نفر عضو اصلي و دو نفرع عضو علي البدل تشكيل مي شود. رئيس و اعضاي هيئت مديره بنا به پيشنهاد وزير صنايع و تصويب مجمع عمومي انتخاب مي شوند.

هيئت مديره شركت براي مدت دو سال انتخاب و تجديد انتخاب آنان بلامانع است. علاوه بر رئيس هيئت مديره و مدير عامل حداقل دو نفر ديگر از اعضاء هيئت مديره نيز مي بايست بطور موظف در شركت اشتغال داشته باشند.

ماده12- جلسات هيئتr مديره با حضور حداقل سه نفر(رئيس و دو نفر از اعضاء) رسميت يافته و تصميمات هيئت مديره حداقل با سه راي معتبر خواهد بود. چنانچه به هر علت تشكيل جلسات هيئت مديره با حدنصاب مزبور ممكن نباشد رئيس هيئت مديره و مدير عامل موظف است براي تعيين مديران جديد نسبت به درخواست دعوت تشكيل مجمع عمومي اقدام نمايد.

ماده13-r جلسات هيئت مديره مي بايست حداقل هر پانزده روز يكبار تشكيل گردد. اداره جلسات با مدير عامل و رئيس هيئت مديره خواهد بود.

ماده14- هيئت مديره داراي دفتري خواهدr بود كه تصميمات متخذه با ذكر نظرات اقليت در آن ثبت و به امضاء حاضرين در جلسه مي رسد.

وظايف و اختيارات هيئت مديره

ماده 15- هيئت مديره جز دربارهr موضوعهايي كه به موجب اين اساسنامه در صلاحيت مجمع عمومي است داراي كليه اختيارات لازم براي اداره امور شركت مي باشد. موارد زير بدون اينكه اختيارات مزبور را محدود كند از جمله اختيارات هيئت مديره است.

الف- اجراي كليه مصوبات مجمع عمومي.

ب- بررسي مقدماتي خط مشي و برنامه سالانه شركت كه از طرف رئيس هيئت مديره و مدير عامل پيشنهاد مي شود جهت ارائه به مجمع عمومي.

پ- بررسي تشكيلات شركت و آئين نامه هاي مالي-معاملاتي و استخدامي براساس قوانين و مقررات موضوعه جهت ارائه به مجمع عمومي.

ت- بررسي بودجه سالانه شركت كه از طرف رئيس هيئت مديره و مدير عامل پيشنهاد مي شود جهت ارائه به مجمع.

ث- بررسي و تصويب طرح هاي پيشنهادي رئيس هيئت مديره و مدير عامل جهت ايجاد هماهنگي و استفاده مطلوب از امكانات شهركهاي صنعتي.

ج- بررسي و تصويب پيشنهادات رئيس هيئت مديره و مدير عامل جهت ايجاد امكانات زيربنائي و ارائه خدمات ضروري براي متقاضيان ايجاد واحدهاي صنعتي در شهركهاي صنعتي.

چ- بررسي و تصويب طرحهاي پيشنهادي براي خودكفائي شهركهاي صنعتي.

ح- اجازه اجراي طرحهاي مطالعاتي به منظور انتخاب تعداد و مناطق احداث شهركهاي صنعتي جهت ارائه به مجمع عمومي.

خ- نمايندگي سهام شركت در مجامع عمومي شركتهاي شهرك صنعتي و واحدهايي كه تمام و يا قسمتي از سهام آنها به شركت شهركهاي صنعتي تعلق دارد.

د- اقدامات لازم به منظور تهيه زمين و در اختيار گرفتن آنها براي احداث شهركها بر اساس قوانين موضوعه.

ذ- بررسي و تصويب طرحهاي لازم براي تدارك و پرورش نيروي انساني مورد نياز:

ر- بررسي و تصويب برنامه هاي لازم جهت تدارك مصالح و موارد مورد نياز شركتهاي شهرك صنعتي و همچنين ارائه هرگونه خدمات فني-مهندسي و بازرگاني و مالي و اداري به آنها.

ز- تهيه طرح شهركها بر اساس ضوابط اعلام شده توسط وزارت مسكن و شهرسازي براي احداث شهركهاي صنعتي و بررسي و تصويب طرحها بر اساس همان ضوابط(با توجه به بند 7 ذيل ماده واحده).

ژ- بررسي و پيشنهاد تاسيس شركتهاي شهرك صنعتي در نقاط مختلف كشور به مجمع عمومي.

ماده16- هيئت مديره مكلف است اقلاً دو ماه قبل از تشكيل مجمع عمومي سالانهr ترازنامه و حساب سود و زيان شركت و گزارش عملكرد خود را به حسابرس(بازرس) ارائه دهد و حسابرس(بازرس) موظف است حداقل سي روز قبل از تشكيل جلسه مجمع گزارش خود را به هيئت مديره تسليم نمايد تا هيئت مديره حداقل بيست روز قبل از تشكيل جلسه مجمع عمومي يك نسخه از ترازنامه ساليانه و حساب سود و زيان و گزارش عملكرد ساليانه شركت را به همراه گزارش حسابرس (بازرس) قانوني جهت هر يك از اعضاء مجمع ارسال نمايد.

رئيس هئيت مديره و مدير عامل (اختيارات و وظايف)

ماده17- رئيس هئيتr مديره و مدير عامل بالاترين مقام اجرايي شركت بوده وعلاوه بر اختيار عزل و نصب كاركنان و بطور كل انجام امور داخلي و اداري در حدود بودجه مصوب و آئين نامه ها و مقررات ،داراي وظايف و اختيارات زير مي باشد.

الف-اجرا تصميمات هئيت مديره با رعايت مقررات قانوني.

ب- نمايندگي شركت در كليه مراجع قضايي و اداري و اشخاص حقيقي و حقوقي و غير آن با حق توكيل غير با رعايت مقررات مربوطه با مدير عامل، و ارجاع دعاوي و اختلافات شركت به داوري و انتخاب داور و اقدام به سازش با پيشنهاد هئيت مديره و تصويب مجمع عمومي و رعايت قوانين مربوط خواهد بود.

پ-گزارش كار و تنظيم برنامه و بودجه شركت و ارائه آن به هئيت مديره جهت تصويب و ارائه به مجمع عمومي.

ماده 18- رئيس هئيت مديرهو مدير عامل مي تواند تمام ويا قسمتي ازr اختيارات خود را چه در شركت شهركهاي صنعتي و چه در شركتهاي شهرك صنعتي به هر يك از كاركنان شركت با مسئوليت خود واگذار نمايد.

ماده19- كليه اسناد و اوراق تعهدr آور شركت از قبيل چكها-بروات-سفته ها-قراردادها و ساير اوراق تجاري با امضاءرئيس هئيت مديره و مدير عامل و يك نفر ديگر به انتخاب هئيت مديره با مهر شركت معتبر خواهد بود.امضاء مكاتبات اداري با رئيس هئيت مديره و مدير عامل است.

ماده20-حسابرس(بازرس)شركت براي مدت يكسال به منظور رسيدگي به تراز نامه و حسابr سود و زيان شركت و گواهي صحت مندرجات آنها و اظهار نظر نسبت به گزارش هئيت مديره به مجمع عمومي و ايفاي ساير وظايفي كه طبق قانون تجارت به عهده بازرس مي باشد از طرف مجمع عمومي انتخاب مي شود و انتخاب مجدد حسابرس (بازرس) بلامانع است.

ماده21-حسابرس(بازرس) با اطلاع رئيس هئيت مديره و مدير عامل حق مراجعه به گليهr اسناد و مدارك شرگت را دارد بدون آنكه در عمليات اجرايي شركت دخالت كند و انجام وظايفش موجب وقفه در انجام عمليات شركت شود.

ماده22-سال مالي شركت از اولr فروردين ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه مي يابد مگر سال اول كه شروع كه شروع آن از تاريخ تشكيل شركت خواهد بود.

ماده23-انحلال شركت موكول بهr پيشنهاد مجمع عمومي و تائيد هئيت وزيران و تصويب مجلس شوراي اسلامي مي باشد.

ماده24-نسبت به موضوعاتي كه در اين اساسنامه و قانون تاسيس شركت ، مقررات خاصي وضع نشده مقررات مربوط به شركتهاي دولتي و قانون تجارت معتبر خواهد بود

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیفیت
Author Rating
51star1star1star1star1star