ماده 61- خدمات بازرسان در شرکت افتخاری و بلاعوض است و در صورتی که انجام وظایف محوله مستلزم هزینه ای باشد ، پرداخت آن برعهده شرکت خواهد بود.

فصل ششم :

مقررات مالی

ماده 62 – ابتدای سال مالی شرکت اول فروردین ماه و انتهای آن آخر اسفند ماه همان سال است ، به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا آخر اسفند ماه همان سال است .

ماده 63- هیأت مدیره موظف است نسخه ای از صورت حساب ها و حساب سود و زیان و ترازنامه سالانه شرکت را پس از آماده شدن ، لااقل 40 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به بازرس یا بازرسان تسلیم کند. علاوه بر این ظرف یک هفته نسخه ای از آن را به سازمان تعاون روستایی محل ارسال دارد .

تبصره – هر یک از اعضاء می توانند ظرف 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه به دفتر شرکت مراجعه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملیات شرکت را مطالبه و دریافت نمایند .

ماده 64 – در ترازنامه ای که تنظیم می شود، تمام موجودی کالاهایی که برای فروش تهیه شده به بهای تمام شده یا بهای روز هر کدام کمتر باشد ارزیابی، و دارائیهای ثابت به بهای تمام شده در تراز نامه ذکر می شود و از نظر استهلاک سالانه بر طبق قوانین و مقررات مربوطه عمل خواهد شد.

بستانکاری هایی که با تصویب مجمع عمومی عادی شرکت و تائید سازمان تعاون روستایی شهرستان غیر قابل وصول تشخیص داده شود، در صورت وجود ذخیره اختیاری از حساب مذکور تصفیه و در غیر این صورت به حساب هزینه شرکت منظور می شود و نباید جزو دارایی در ترازنامه منظور گردد.

ماده 65- درآمد ویژه شرکت عبارتست از جمع درآمد ها پس از کسر هزینه ها و استهلاکات در یک دوره مالی .

ماده 66- درآمد ویژه شرکت پس از تصویب در مجمع عمومی عادی به ترتیب زیر تقسیم خواهد شد :

1- 20 درصد به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم با رعایت مقررات بند 1 ماده 15 قانون شرکت های تعاونی .

2- 3 درصد به منظور توسعه آموزش تعاون در اختیار اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونیهای روستایی و کشاورزی ایران گذارده می شود تا به موجب آئین نامه ای که توسط دفتر نظامهای بهره برداری سازمان تنظیم می شود به مصرف برسد.

3- پرداخت سود سهام با رعایت ماده 19 این اساسنامه

4- حداکثر 5 درصد به عنوان اندوخته احتیاطی که مجمع برای تصفیه مطالبات مشکوک الوصول و حوادث غیر مترقبه نظیر سیل ، زلزله ، آتش سوزی و سرقت اختصاص می دهد.

5- پرداخت مازاد برگشتی به اعضاء به شرح ذیل :

الف ) مازاد برگشتی به نسبت معاملات اعضاء و اشخاص غیر عضو شرکت احتساب و مازاد برگشتی متعلق به اعضاء به نسبت معاملات هر یک به آنان پرداخت و سهم مازاد متعلق به معاملات با غیر عضو به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم منظور گردد.

ب ) معاملات اعتباری اعضاء با شرکت ، مشمول استفاده از مازاد برگشتی نخواهد بود و باقی مانده درآمد ویژه ، مربوط به این قبیل معاملات به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم منظور می شود.

6 – حداکثر 5 درصد از درآمد ویژه جهت پاداش هیات مدیره ، مدیرعامل ، بازرسان و کارکنان حسب تشخیص مجمع عمومی صرف سایر پیشنهادات خواهد شد.

تبصره 1- شرکت باید حساب هر رشته از فعالیت های تولیدی و توزیعی خود را جداگانه نگهداری و مازاد برگشتی هر رشته را طبق آئین نامه ای که به تصویب مجمع عمومی عادی شرکت می رسد تقسیم کند.

تبصره 2- شرکت می تواند سود سهام و مازاد برگشتی و هر گونه حقوق مالی را که به اعضاء تعلق می گیرد در مقابل بدهی سر رسید آنها تهاتر کند.

ماده 67- هدایا و عطایا در صورتی که از طرف هدیه کننده برای هزینه های جاری شرکت اختصاص داده نشده باشد به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم منظور می شود.

تبصره – اهداء کمک های امدادی به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تولید روستایی در مقابل خسارات حاصل از حوادث غیر مترقبه طبیعی امثال : زلزله ، سیل ، طوفان وصاعقه ، با توجه به وضعیت مالی شرکت ، از ذخیره قانونی حاصل از معاملات یک سال قبل شر کت با تصویب مجمع عمومی مجاز است .

ماده 68- زیان شرکت در حساب زیان نگهداری می شود تا از محل درآمد سال های بعد تصفیه شود.

تبصره – شرکت می تواند زیان سالانه را با تصویب مجمع عمومی از حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم تأمین کند. ولی نمی تواند قبل از انتقال مبالغ برداشتی مذکور به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم یا تصفیه زیان نگهداری شده در حساب زیان ، درآمد سالهای بعدی شرکت را تقسیم کند.

ماده 69- شرکت می تواند ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم و سایر ذخایر را با رعایت بند 1 ماده 15 قانون شرکتهای تعاونی تولید ، برای کارهای جاری یا توسعه امور شرکت با تصویب مجمع عمومی عادی مورد استفاده قرار دهد.

ماده 70- نظارت بر فعالیت و حسابرسی شرکت تحت نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انجام میگیرد و به علاوه مجمع عمومی می تواند برای خود حسابرس یا حسابرسانی را جهت رسیدگی به حساب ها و ترازنامه پایان سال مالی شرکت مأمور کند.

ماده71 – شرکت موظف است با تصویب هیأت مدیره نزد بانک کشاورزی یا عنداللزوم سایر بانک های کشور، حساب جاری افتتاح نماید.

ماده 72- شرکت می تواند برای استفاده از وجوه زاید بر احتیاج از محل سرمایه و ذخایر خود با تصویب مجمع عمومی عادی به طرق زیر عمل کند:

1- تودیع وجوه به صورت سپرده ثابت در بانک کشاورزی .

2- خرید اوراق مشارکت و قرضه دولتی ، سهام کارخانجات دولتی ، سهام بورس اوراق بهادار و یا سهام صندوق های سرمایه گذاری .

فصل هفتم :

ادغام ، انحلال ، تصفیه

ماده 73- شرکت می تواند با رعایت قانون و ضوابط مقرر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با شرکت های تعاونی تولید روستایی دیگر ادغام شود ، مشروط بر این که شرکت هایی که در هم ادغام می شوند دارای هدف ها و عملیات مشابه باشند.

ماده 74- پیشنهاد ادغام باید در مجمع عمومی فوق العاده هر دو شرکت همراه با قبول مطالبات بستانکاران به تصویب برسد . نسخه ای از مصوبات مجمع عمومی هر دو شرکت ، برای تمام اعضاء و بستانکاران هر دو شرکت ، همچنین سازمان تعاون روستایی محل فرستاده می شود و به ترتیب مذکور در ماده 25 قانون شرکت های تعاونی (مصوب 16/3/1350 با اصلاحات بعدی ) برای اطلاع عموم آگهی می گردد.

تبصره 1- هر یک از بستانکاران می توانند تا مدت دو ماه از تاریخ نشر آگهی ادغام ، نظر خود را به شرکت بدهکار و سازمان تعاون روستایی اعلام دارد .

تبصره 2- نسخه ای از تصمیم ادغام باید ظرف دو هفته از تاریخ انعقاد مجمع عمومی فوق العاده هر یک از شرکت ها همراه با آخرین تراز نامه و صورت بدهی ها و مطالبات آن و گزارش حسابرسی که بدین منظور باید تهیه و نسخه ای از آگهی ادغام، که منتشر شده است برای سازمان تعاون روستایی محل ارسال شود.

ماده 75 – هر یک از اعضاء شرکت در صورتی که با تصمیم ادغام، مخالف باشند می توانند حداکثر تا یک ماه ، نظر خود را کتباً به شرکت مربوط و همچنین نماینده سازمان تعاون روستایی اعلام دارند .

ماده 76- نماینده سازمان تعاون روستایی محل با وصول تصمیم ادغام از هر دو شرکت همراه با آخرین ترازنامه و صورت ریز مطالبات و بدهی ها و گزارش حسابرسان از وضع هر دو شرکت ، همچنین نظرات بستانکاران و با توجه به تعداد اعضای مخالف ادغام ، ظرف دو ماه نظر خود را مبنی بر موافقت یا مخالفت با ادغام به هر دو شرکت اعلام خواهد داشت .

ماده 77- در صورتی که سازمان تعاون روستایی محل ، ادغام را تصویب نکند تصمیم ادغام در هر دو شرکت منتفی است . موافقت با ادغام در صورتی است که ترتیب قابل قبول بستانکاران برای تصفیه بدهیها در هر دو شرکت پیش بینی شود . همچنین تعداد اعضاء مخالف با ادغام در حدی باشد که مجموع اعضای باقی مانده و سرمایه شرکت بعد از ادغام کافی برای انجام هدف ها و برنامه های آن باشد .

ماده 78- در صورت موافقت با ادغام، هیئت های مدیره شرکت های مربوطه ظرف یک ماه اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مشترک شرکت ها برای ادغام خواهند نمود.

ماده 79- مجمع عمومی فوق العاده مشترک نسبت به تعیین سرمایه شرکت بعد از ادغام ، همچنین انتخاب هیئت مدیره و بازرس و یا بازرسان بر طبق آیین نامه اجرایی قانون شرکت های تعاونی اقدام لازم بعمل خواهد آورد.

ماده 80- اعضایی که با تصمیم ادغام و انتشار آگهی آن مخالف باشند و از عضویت شرکت مستعفی گردند باید ظرف مهلت مقرر، مخالفت خود را کتباً اعلام دارند و شرکت مربوطه مکلف است بهای سهام آنها را حداکثر ظرف یک ماه نقداً پرداخت نماید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیفیت
Author Rating
51star1star1star1star1star